2 sonuçtan 1 ile 2 arası
  1. #1
    okhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    okhan çevrimdışı Üyelik tarihi: 22.02.2007 Son online zamanı: 12.05.2019

    Mesajları
    412
    Konuları
    214
    Eklentileri
    70
    Kredisi
    3530
    Harcanan
    Onursal Üye
    Kalan
    Onursal Üye

    Standart Tadım Avrupa'da fabrika kuracak

    Türkiye'nin gündeminde markalaşmanın olmadığı 1971'de kuruyemişte bir marka yaratan Tadım, şimdi Avrupa'da fabrika kurmaya hazırlanıyor. Kuruyemiş sektörüne girmeye hazırlanan yabancı yatırımcılar bulunduğunu söyleyen Tadım Yönetim Kurulu Başkanı İsmet Tekinalp, ortaklık ve satın alma teklifleri aldıklarını söylüyor. Tekinalp, 'Ortağa ihtiyacımız yok. Biz Avrupa'da fabrika kurmaya hazırlanıyoruz' diyor. Tekinalp, kuruyemişte Türkiye'nin şansının da yüksek olduğunu belirterek, 'Orman yaparken çam yerine badem ve ceviz dikelim. Hem köylü desteklenir hem ihracat artar' diyor.


    Sağlıklı yaşam modası dünyada yaygınlaşırken, itibar kazanan yiyecekler arasında kuruyemişler de yer alıyor. Artık günde bir avuç badem ve avuç fındık, birkaç ceviz yenilmesini tavsiye etmeyen doktor neredeyse yok gibi. Badem kan damarlarını gevşetiyor, fındık tansiyon düşürüp, damar sertliğini önlüyor, kabak çekirdeği kolesterolü düşürüyor...

    Kuruyemiş denilince akla ilk gelen markalardan biri ise Tadım. Kuruyemişte Türkiye'nin ilk paketli markasını yaratan bir kurum. 70'e yakın ülkeye ihracat yapan Tadım, şimdi de yurtdışında fabrika açmak için arayışlarını sürdürüyor. Gaziantepli Mehmet Tekinalp'in kurduğu Tadım'ın başında ikinci kuşak yönetim bulunuyor. Tadım Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüten İsmet Tekinalp, son 5 yılda tüketimi hızla artan kuruyemişte Türkiye'nin doğru tarım politikalarıyla ciddi bir şans yakalayacağını savunuyor ve "Çam ağacı dikeceğimize ceviz ve badem dikelim" diyor.

    Tadım'ın kuruluş öyküsünü anlatır mısınız?

    Tadım 1971 doğumlu bir şirket. Aslında dedeme kadar uzanan bir iş kolu kuruyemişçilik. Dedem, antepfıstığını batıya getiren ilk 3 kişiden biri. Lakabı "Fıstıkçı Arap"tı.
    1960'larda Tahtakale'de bir tane ofis tutmuş. O tarihte ben 6-7 yaşındaydım, bir kere Gaziantep'ten İstanbul'a gelmiştik, tren yolculuğunun bir hafta sürdüğünü biliyorum. İstanbul'a geldikten sonra babam 1971'de kuruyemişi paketli satmaya başladı. Bu konuda birinci değilse bile, ilklerden biri. Bugün şirketimizde 240 kişi çalışıyor. Yüz bin noktaya uğrayan 350 araçlık bir dağıtım ekibimiz var. En yüksek satışımız Marmara Bölgesi'nde. Ama biz Diyarbakır'da da, Batman'da da, Van'da da varız. Doğu'da da çok bilinen ve tüketilen bir markayız. Bugün toplam 55 bayimiz var.

    Türkiye'de alışkanlık kuruyemişin açık satılması. Paketli ürüne yönelme aslında o yıllarda cesur bir iş değil mi?
    O zamanlar Türkiye'de paketli satan hemen hemen yok. Ama babam ilk markalaşmayı başlatıyor. Tadım'ın amblemini o yıllarda sanatçı Mengü Ertel yaptı. Tadım hemen sektör lideri oldu. En kaliteli ve en iyi ürünü sunuyordu. Bugün Tadım sektörde fiyatı belirleyen marka. Ancak babamdan kalan politikamız şudur: Fiyatımız açık kuruyemişle hemen hemen aynıdır. Bazı ürünlerde daha da ucuzdur.

    Yönetimde şimdi ikinci nesil mi var?
    Aslında dedemi de sayarsak, üçüncü nesil diyebiliriz. İnşallah dördüncü nesile de devrederiz bu işi. Üç kardeşiz, üçümüzün çocukları da yönetim için hazırlanıyor. Ama önce dışarıda farklı yerlerde çalışacaklar.

    Kuruyemiş sektöründe neler oluyor?
    Kuruyemiş tarım ürünüdür. Tarımda ise ciddi sıkıntılar yaşanıyor. Türkiye'de tarım yapılan toprakların parçalanmış olması, ekilemeyen arazilerin miktarını korkunç oranlara çıkardı. Yurtdışında; mesela İngiltere'de miras paylaşımında ilk çocuğa kalıyor toprak, hiçbir şekilde bu bozulamıyor. Bu da toprakların bölünmesini engelliyor. Türkiye'de de toprakların toplulaşması lazım. Çok geç kalındı. Batı ülkelerinde durum öyle değil. ABD'de örneğin ayçiçeğinin ne kadar ekileceği, ürünün ne kadar olacağı her şey biliniyor. Biz tarımın bir sektör olduğunu fark edemedik. Hep sanayiye yöneldik. Ekili alanlar bir an önce çoğalmalı. Sıkıntılı bir dönem geliyor.

    Türkiye kuruyemişte zengin bir ülke aslında. Fındık, kuru üzüm ve kayısı da dünya lideri. Türkiye hangi ürünler üzerinde yoğunlaşmalı?
    Biz bu ürünleri doğru yönetemiyoruz. Fındıkta fiyat yükseliyor. Stok fazlası var. Avrupalı devamlı fındığa karşı bir alternatif bulma peşinde. Çünkü Avrupalı için fındık yemiş, badem yemiş; bunların bir esprisi yok. Buna göre bir fiyat oluşturmak gerekiyor. Mesela komşumuz Bulgaristan'a gittiğinizde orada ceviz ormanları ve badem ormanları var. Cevizin kilosu şu anda 17-18 YTL'ye satılıyor. Ama ithal etmek zorunda kalıyoruz. Ormanlık araziye çam ağacı dikelim falan ama, bu gibi şeyleri de düşünelim artık. Ceviz ve badem ormanlarımız neden olmasın. Hem köylerimiz için de gelir kaynağı olacak.

    Tadım olarak ihracat da yapıyorsunuz. Bunu miktarı ne kadar ?
    Başta ABD ve Kanada olmak üzere, dünyanın birçok ülkesine ihracat yapıyoruz. 5-7 milyon dolar arası ihracatımız var. Türk Cumhuriyetlerinden Hollanda'ya kadar ciddi bir servis ağımız var. Avrupa'da Türklerin yoğun olduğu bölgelerdeki etnik pazarlara veriyoruz. Avrupa pazarı biraz zor. Çünkü tarım ürünleri laboratuvarlardan geçen ürünler. Onun için orada yerinde operasyon bizim için daha iyi. Bu yüzden biz de yurtdışında bu işi yapmayı düşünüyoruz. Bu konuda adımlarımız; bazı görüşmelerimiz de oluyor Romanya ve İspanya ile.

    En çok hangi ürününüz satılıyor. Hangi ülke, hangi ürüne meraklı?En çok çekirdek satıyoruz. Denizli, Elbistan, Maraş ve Erzurum'da yetişiyor. İspanyollar, Azeriler ve Romenler çekirdeğe meraklı bizim gibi. Avrupa'da genel olarak yer fıstığı tüketiliyor. Bizdeki çekirdeğin karşılığı orada yer fıstığı gibi. Soslusu, kaplamalısı... Almanya'da da çekirdek çok tüketiliyor ama pasta ve ekmek üzerinde kullanılıyor daha çok. Ermenistan bizim ürünlerimizi çok seviyordu mesela, orada Türk ürünü olduğu için bir yıl önce kapı dışarı edildik. Orada da bir milyon doların üzerinde bir ticaretimiz oluyordu.

    Tadım'ın gelecek hedefleri nedir?
    Kartal'da bir fabrika açtık, üretime başladık. Ürün çeşitlendirmeleri yapacağız. Yeni bir ürün geliştirdik. Daha çok meyve karışımlı yeni çeşitlerini çıkarmak istiyoruz. Tadımca Bar. Fındığı en azından böyle yedireceğimizi düşünüyorum, sıkıştırılmış haliyle. Dünyada şu an çok hızla yayılan bir sağlık trendinin içinde bulunuyor bu ürün. Bunu ihraç da edeceğiz. Onun için çok iyi bir şansımız olduğunu düşünüyoruz. Hatta İngiltere'den bu konuda bize partner de geldi işbirliği için, ancak biz kendimiz çalışmak ve yurtdışına kendimiz ihraç etmek istiyoruz. Dağıtımımız da başlı başına bir bölüm. Tadım bu konuda ilk beşe girer. Eti, Ülker, Philip Morris de dahildir bunlara. Dağıtımı başka markalara da açmak istiyoruz.

    Yabancılar geliyor mu ortaklık için?
    2004 yılından beri yerli yabancı ortaklar gelir gider her zaman. Böyle bir ortağa şu an ihtiyacımız yok, fakat isteyenimiz çok. Ayrıca sektöre de Avrupa'dan olsun ABD'den olsun gelmek isteyen de çok. İlgi var yani. Dünyada da bu konuda uzmanlaşan firmalar çok oluyor. Bizim ürünlerin tüketimi ülkedeki gelir düzeyine de bağlı bir şey. Bizim işimiz lüks tüketime giriyor. Bu nedenle biz ekonominin inişinin çıkışının her bölümünde etkileniyoruz. Şu anda ekonomide bahsedilen daralma bize henüz yansımadı. Başka alanlara, sektörlere ise girmeyi düşünmüyoruz.

    Markalaşma Türkiye'de en çok tartışılan sorun. Siz çok eski bir markayı bugünlere getirdiniz. Neler yaptınız?
    Bilinçli bir markalaşmamız var. Aslında çok da basit bir yöntemimiz var: Müşteriyi kandırmayacaksın ! Bu geleneksel bir kural. Fiyat ve üründe her zaman müşteri karşındaymış gibi hareket edeceksin. Değişimlere ayak uyduracaksın. Güvenilir olacaksın. Bence marka için yapılabilecek başka hiçbir şey yok. Bunları yerine getirdiğin zaman reklamsız da olsa belki uzun sürede belki kısa sürede markalaşabilirsin. Tadım da şu anda bir Türkiye markası oldu. Bizim alanımızda diğer markalar var ama tek alanda olmadıkları için kalıcı olmaları zor. Bu alanda yalnızca Tadım paketlenmiş ürün satıyor ve başka bir şey satmıyor. Bizim uzmanlık alanımız bu,başka bir alanımız yok.






  2. #2
    Akın52 çevrimdışı Üyelik tarihi: 22.02.2007 Son online zamanı: 24.10.2019

    Mesajları
    2360
    Konuları
    499
    Eklentileri
    144
    Kredisi
    7213
    Harcanan
    Onursal Üye
    Kalan
    Onursal Üye
    Keşke yatırımına Türkide devam etseydi..


Advertising

Advertising

Benzer Konular

  1. Tadım Anuga Gıda Fuarı?nda
    Sektörden forum içinde, yazan OzanA
    Yorum: 0
    Son Mesaj: 06.10.2017, 14:29
  2. Ariste, Peynir Tadım Atolyesi
    Türkiye forum içinde, yazan OzanA
    Yorum: 0
    Son Mesaj: 25.11.2016, 11:07
  3. Vodafone dünyanın ilk akıllı köyünü kuracak!
    Tarım forum içinde, yazan OzanA
    Yorum: 0
    Son Mesaj: 04.08.2016, 13:17
  4. şarap tadım önerileri
    Alkollü ve Alkolsüz İçecekler forum içinde, yazan dens17
    Yorum: 0
    Son Mesaj: 15.03.2009, 18:29
  5. Z.yagı Tadım Teknıklerı
    Iso 17025 Akreditasyon ve GLP forum içinde, yazan turan33
    Yorum: 2
    Son Mesaj: 19.08.2008, 16:36

Bu Konudaki Etiketler

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  


HAKKIMIZDA

    GIDA GÜNDEMİ 2007 YILINDA FORUMFOOD.NET İSMİ İLE YOLA ÇIKMIŞ, BUGÜN 150 000 İN ÜZERİNDE ZİYARETÇİ SAYISI İLE SEKTÖRE HİZMET ETMEKTEDİR.

TAKİP EDİN

Twitter Facebook youtube Flickr RSS Feed